Hitri iskalnik po
bazah podatkov

 

E-novice

Aktualni članki in obvestila

 

Za avtorje

 

HITRA PRIJAVA

Natisni stran | Povečaj velikost pisave | Zmanjšaj velikost pisave
Prva stran | Novice in članki |  IVZ: Prepoved popivanja na javnih površinah je lahko učinkovit ukrep

IVZ: Prepoved popivanja na javnih površinah je lahko učinkovit ukrep

4. 11. 2012 | Mosa | novica

Gre za ukrep, ki sodi med ukrepe alkoholne politike, ki omejujejo dostop do alkohola, ti pa so dokazano učinkoviti. Obstajajo dokazi o tem, da prepoved pitja na javnih površinah, ki niso določene za točenje alkoholnih pijač, vpliva na zmanjšanje nekaterih posledic škodljive rabe alkohola, med njimi predvsem na zmanjševanje števila prometnih in drugih nesreč, ki se zgodijo pod vplivom alkohola. Ukrep ima lahko pozitiven vpliv tudi z vidika preventive na področju alkoholne problematike pri mladih, pri čemer ga je treba povezovati z drugimi preventivnimi ukrepi, kot je na primer omogočanje pogojev za kakovostno preživljanje prostega časa, zlasti ob večerih.  Ustvarjalno in aktivno preživljanje prostega časa pri mladostnikih povečuje možnost, da mladi ne bodo pili alkohola. Več prostorov, ki bi bili namenjeni aktivnemu druženju med mladimi, pa so v raziskavi IVZ-ja kot ukrep za zmanjševanje pitja alkohola med mladimi predlagali tudi sami mladostniki.

Mladostniki so bolj ranljiva skupina Mladostniki so še posebej ranljiva skupina - v tem posebnem razvojnem obdobju, ko se možgani še razvijajo in prihaja do hormonskih sprememb, je ranljivost za razvoj odvisnosti večja. Raziskave kažejo, da mladostniki, ki začnejo s pitjem pri nižji starosti, bolj verjetno s pitjem tudi nadaljujejo in imajo večje tveganje, da postanejo od alkohola tudi odvisni.

Stanje ukrepa v Sloveniji in predlogi občinam Občine, ki so sprejele podoben odlok, so: Kranjska Gora, Vransko, Ptuj, Jesenice, Velenje, Žirovnica, Poljčane, Krško in Kranj. V kranjskem odloku o javnem redu je popivanje opredeljeno kot zaužitje več kot dveh enot alkohola ob eni priložnosti, kar pomeni več kot 2 dl vina ali 0,5 l piva ali 0,6 dl žganja ali 0,5 l mošta.

Za uspešno izvajanje ukrepa je pomembno, da občine natančno opredelijo, za kakšno prepoved gre, kaj pomenijo izrazi pitje alkohola in popivanje ter natančno določijo nadzor na izvajanjem ukrepa. Predlagamo tudi, da občine poleg sprejemanja tovrstnega odloka podpirajo tudi druge aktivnosti za zmanjševanje tveganega in škodljivega pitja alkohola, pa tudi aktivnosti za zaščito posebej ranljivih skupin (npr. brezdomci). Med njimi so ključne aktivnosti promocije zdravega življenjskega sloga, aktivnosti preventive in zgodnje prepoznave tveganega in škodljivega pitja alkohola ter aktivnosti, ki omogočajo uspešno obravnavo oseb, ki imajo težave z alkoholom in njihovih svojcev. Občine morajo svojim prebivalcem omogočati zdrave izbire in aktivno preživljanje prostega časa.

Stanje ukrepa v drugih državah Ukrep prepovedi popivanja v parkih in na ulicah so sprejeli v več državah. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije imajo ukrep prepovedi popivanja v parkih in na ulicah na ravni odločitve posamezne občine urejen na Nizozemskem, v Latviji, Islandiji, Nemčiji, Belgiji, Avstriji in Italiji. Popolno prepoved popivanja v parkih in na ulicah imajo zakonsko določeno na Norveškem in Poljskem ter v Litvi, Romuniji in Estoniji, delno (za posamezne alkoholne pijače ali za posamezne javne površine) pa na Hrvaškem, Češkem, Finskem, Madžarskem, Irskem, Slovaškem in Švedskem, na Cipru in Malti ter v Španiji in Veliki Britaniji.

Za uspeh potrebujemo celovito alkoholno politiko in bolj kritičen odnos do opijanja Za zmanjševanje tveganega in škodljivega pitja alkohola en sam ukrep ni dovolj, za zajezitev problema je nujna celovita alkoholna politika. To pomeni, da mora država, ki želi biti uspešna pri zmanjševanju tveganega in škodljivega uživanja alkohola, sočasno vpeljevati več ukrepov. Kot najbolj učinkoviti so se izkazali ukrepi zmanjševanja (fizične in finančne) dostopnosti do alkohola, kamor sodijo ukrepi poviševanja trošarin in cen alkohola, in ukrepi prepovedi nakupa alkohola na določenih krajih in ob določenih urah. Med najbolj učinkovitimi so še ukrepi, ki omejujejo in/ali prepovedujejo oglaševanje in različne oblike tržnega komuniciranja alkohola (npr. pospeševanja prodaje, umeščanja izdelkov, pokroviteljstva, donatorstva) ter ukrepi, ki preprečujejo vožnjo pod vplivom alkohola. Če ob vseh teh ukrepih dodamo še druge ukrepe alkoholne politike (npr. preventivno-promocijske programe, zgodnjo prepoznavo in svetovanje tveganim pivcem), smo lahko uspešni. Na IVZ si skupaj z Ministrstvom za zdravje, regionalnimi zavodi za zdravstveno varstvo in nekaterimi drugimi akterji alkoholne politike prizadevajo za sprejetje zakonodaje, ki bo podpirala izvajanje celovite alkoholne politike.

Poleg celovite alkoholne politike pa je pomemben tudi odnos nas vseh do alkohola. Odnos prebivalcev neke družbe do alkohola se povezuje z načinom pitja, zato je pomembno, da smo do opijanja kritični. Na IVZ zato podpirajo ukrep prepovedi popivanja na javnih površinah, saj nam ta jasno sporoča, da popivanje ni splošno sprejemljivo. To sporočilo pa je v naši kulturi z vidika zmanjševanja tveganega in škodljivega pitja alkohola zelo pomembno.

 

Priloge: 

    • Tabela s pregledom stanja, ki jo je pripravila Svetovna zdravstvena organizacija - TUKAJ.
    • Podatki IVZ o porabi alkohola - TUKAJ.
    • Raziskava Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju (HBSC), ki vsebuje poglavje o trendih v pitju alkohola med mladostniki - TUKAJ.
    • Mednarodno poročilo raziskave Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju (HBSC) - TUKAJ.

 

 

 

Komentarji

Ni komentarjev.

 

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Ste pozabili geslo za dostop?


Se še ne poznamo?

Registrirajte se zdaj

 

Arhiv novic in člankov

 
Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...
Strinjam se