Hitri iskalnik po
bazah podatkov

 

E-novice

Aktualni članki in obvestila

 

Za avtorje

 

HITRA PRIJAVA

Natisni stran | Povečaj velikost pisave | Zmanjšaj velikost pisave
Prva stran | Novice in članki |  »Prepovejmo sponzoriranje športa s strani alkoholne industrije. Problem rešen!«

»Prepovejmo sponzoriranje športa s strani alkoholne industrije. Problem rešen!«

21. 4. 2015 | Preventivna platforma | članek

Sporočilo za medije nevladnih organizacij s področja javnega zdravja:
»Prepovejmo sponzoriranje športa s strani alkoholne industrije. Problem rešen!«

Nevladne organizacije s področja javnega zdravja pozivajo Vlado RS in Državni zbor RS, da uvede še strožje ukrepe glede prodaje alkohola v sklopu športnih prireditev ter prepove sponzoriranje športnih klubov in prireditev s strani alkoholne industrije.

Ljubljana, 17. marec 2015 – V minulih dneh smo bili prek medijev obveščeni, da nekateri poslanci Državnega zbora RS pod vodstvom Janija Möderndorferja (Zavezništvo Alenke Bratušek) predlagajo spremembo alkoholne zakonodaje po hitrem postopku, ki naj bi omogočila prodajo alkoholnih pijač znotraj športnih objektov in med športnimi prireditvami. Namesto tega nevladne organizacije, zbrane v vsebinsko mrežo na področju zdravja »Preventivna platforma« ter druge podporne mreže, ustanove in organizacije Vladi RS in Državnemu zboru RS predlagamo, da predvsem zaradi zaskrbljujočega stanja na področju alkohola najprej odločno zavrnejo sprejetje omenjene spremembe Zakona o omejevanju porabe alkohola (ZOPA) ter spodbudijo čim hitrejšo celovito obravnavo strožjih ukrepov alkoholne politike, ki bodo stanje v prihodnjih letih na tem področju v Sloveniji vsaj malo izboljšali.


Brez celostnega pristopa, podprtega z znanstvenimi dokazi in temeljito analizo dosedanjega izvajanja alkoholne zakonodaje, se nam bodo takšni »padalski« ukrepi posameznikov, praviloma podprti s strani alkoholne industrije, dogajali tudi v bodoče. Poslanke in poslance Državnega zbora RS ob tem pozivamo, da ne postanejo »slepi sledilci« alkoholne industrije. Zavedati se moramo, da se s povečanjem prisotnosti alkohola na športnih prireditvah izrazito povečuje tveganje za vse vrste nasilja in vandalizma, vožnjo pod vplivom alkohola, družinsko nasilje, kršitve javnega reda in miru in še bi lahko naštevali.


»Glede predlagane sprostitve prodaje alkohola na športnih prireditvah menimo, da bi morala država obstoječo ureditev še dodatno zaostriti, saj je že doslej prihajalo do več kot očitnih zlorab, na primer prek registracije dodatnih prizorišč dogodka in VIP prostorov, kjer je bilo možno prodajati in ponujati alkohol. Imamo vsaj nekaj trdnih argumentov, zakaj bi moralo do tega priti«, je povedal Matej Košir, vodja vsebinske mreže »Preventivna platforma«, ki je podobne ukrepe že večkrat predlagala slovenski vladi, ter nadaljeval: »Prvič, poglejmo samo vsakoletne »pohode pijančevanja« v Planici in še marsikje drugje. Drugič, prepričani smo, da so ljudje sposobni zdržati tistih nekaj ur brez alkohola (še zlasti na nogometnih, košarkarskih ali rokometnih tekmah, ki trajajo praviloma manj kot dve uri). Še posebej je to pomembno, če (in večinoma) so na športnem dogodku prisotni otroci in mladostniki. Tretjič, ljudje potrebujemo vsaj nekaj lokacij, kjer alkohol ne bo prisoten. Športni dogodki bi morali biti namenjeni družinam in povsem brez alkohola. Četrtič, prodaja in ponujanje alkohola na športnih prireditvah dodatno poveča različna tveganja za celo vrsto prekrškov in kaznivih dejanj, povezanih z alkoholom. In petič, v primeru večjih dogodkov, kot so na primer nogometne tekme državne reprezentance, derbiji med Mariborom in Olimpijo ali planiški poleti, ni prav nobene garancije, da bo sploh kdo lahko nadziral prodajo in ponujanje alkohola med takšno veliko množico«.


Športna društva sicer hitijo razlagati, da v vsakem primeru na športnih prireditvah (npr. med odmori) ne bodo mogla točiti večjih količin alkoholnih pijač, čemur pa nasprotuje video posnetek z ameriških športnih stadionov, ki jasno kaže na izjemno iznajdljivost prodajalcev za povečanje profita: https://www.youtube.com/watch?v=SkV8NQPiVHA.
 

»Na Škotskem, ki ima podobno ureditev kot zdaj Slovenija, smo imeli pred mesecem dni zelo podobno situacijo, ko so nogometni klubi s podporo krovnih organizacij, ki naj bi od tega tudi največ pridobili, predlagali sprostitev prodaje alkoholnih pijač na nogometnih stadionih«, je povedal dr. Peter Rice s Scottish Health Action on Alcohol Problems (SHAAP). »Takoj smo sestavili skupino predstavnikov ustanov in organizacij, ki se ukvarjajo z javnim zdravjem in nasiljem v družini, ter napisali protestno pismo . Tema je po zaslugi g. Jima Murphyja, novega vodje glavne škotske opozicijske stranke in zagovornika prodaje alkoholnih pijač na nogometnih stadionih, prišla tudi na politični dnevni red. Na srečo je bilo javno mnenje zelo nenaklonjeno tej ideji, kar je bilo za nas ugodno, Na koncu politične podpore za spremembe na srečo ni bilo, kljub temu pa debata še ni zaključena. Pri naših prizadevanjih nas podpirata tudi škotska vlada in ministrstvo za zdravje «, je še dodal dr. Rice.

»Napovedane spremembe so slaba novica za Slovenijo, še posebej v luči našega evropskega akcijskega načrta na področju zmanjševanja tvegane in škodljive rabe alkohola«, se je na napoved skupine poslank in poslancev odzval dr. Lars Møller s Svetovne zdravstvene organizacije (SZO), pristojen za Evropo. »Slovenija v marsičem ni ravno restriktivna država na področju alkoholne politike, zlasti pa ne v povezavi z dostopnostjo do alkohola. Največja pomanjkljivost slovenske alkoholne zakonodaje je, da nimate vzpostavljenega sistema licenciranja prodaje ali ponudbe alkoholnih pijač. Takšen sistem je lahko zelo učinkovit pri nadzoru nad izvajanjem zakonodaje, zlasti glede prodaje alkohola mladoletnim in opitim. Tudi glede omejevanja pitja oziroma popivanja na javnih površinah je Slovenija v primerjavi z drugimi evropskimi državami šibka. Napovedi, da naj bi takšno politiko še bolj sprostila, niso ravno spodbudne in jo Svetovna zdravstvena organizacija ne podpira. Športni dogodki bi morali biti popolnoma brez alkohola, saj to občutno zmanjša tveganja za razne oblike nasilja, ki so prisotne zlasti na nogometnih tekmah«, je še dodal dr. Møller.


Kot smo že omenili in predlagali, je ena od možnosti, ki bi še dodatno onemogočila povezovanje športa in alkohola, prepoved sponzoriranja športa s strani alkoholne industrije. »Sodobna znanstvena dognanja ,  na področju alkoholne politike so zelo v prid prepovedi sponzoriranja. Sponzoriranje športnih klubov in športnih prireditev s strani alkoholne industrije ima dokazano negativen učinek na pivsko obnašanje zlasti mladih ljudi«, je povedal Wim van Dalen, direktor nizozemskega inštituta za alkoholno politiko (STAP). »S povečanjem dostopnosti alkohola na športnih prireditvah se bo zagotovo povečal tudi interes alkoholne industrije za sponzoriranje, kar zna biti še posebej nevarno z vidika še bolj tveganega in škodljivega pitja otrok in mladostnikov v prihodnje. Namesto da bi stanje sčasoma izboljševali, bi ga še poslabšali. Že davnega leta 1999 je bilo sponzoriranje športa s strani alkoholne industrije v Evropi vredno približno 168 milijonov ameriških dolarjev. Vemo tudi, da je približno 60 odstotkov oglaševalskih odhodkov alkoholne industrije v ZDA skoncentrirano na področju športa, vključno z oglaševanjem in sponzoriranjem. Ti podatki so še posebej zaskrbljujoči, če vemo, da oglaševanje in sponzoriranje vpliva na tvegano in škodljivo pitje med udeleženci in gledalci športnih prireditev. Prek sponzoriranja velikih športnih dogodkov s strani proizvajalcev alkoholnih pijač se občutno poveča delež mladoletnikov, ki so izpostavljeni oglaševanju alkohola«, je za konec še dodal g. van Dalen.

Povsem enakega mnenja je tudi Mariann Skar z evropske krovne nevladne organizacija s področja alkoholne politike Eurocare, ki pravi, da »je popolnoma jasno, da šport in alkohol ne moreta biti »partnerja«. Svetovno in evropsko krovno nogometno organizacijo ter tudi nekatere druge športne organizacije smo že večkrat pozvali, naj se odrečejo sponzoriranja s strani alkoholne industrije ter prodaje alkoholnih pijač na svojih dogodkih, saj je njihova dolžnost predvsem promocija športa in zdravega življenjskega sloga. Nad njihovimi odzivi smo zelo razočarani, saj v veliki večini vztrajajo pri povezovanju alkohola in športa. Ugotavljamo, da jim očitno ni mar za dolgoročne vpliva na poslabšanje zdravja ljudi, temveč zgolj za kratkoročne finančne ugodnosti«.

»Zato da je pred leti prišlo do prepovedi prodaje alkohola na športnih prireditvah v Sloveniji, je obstajal razlog – vse večje nasilje opitih navijačev in nezmožnost nadziranja s strani najetih varnostnih služb in organizatorjev. Slovenija je takrat pokazala velik napredek v razumevanju razlogov za tako vrsto nasilja, ki se je v zadnjih letih zmanjšalo, prodaja kart pa zaradi tega ni upadla. Še več – na tekme so začele ponovno zahajati družine in mladi, ki jim sicer starši zaradi nevarnosti huliganstva poprej po večini na tekme niso dovolili. Sam sem sicer goreč navijač Košarkarskega kluba Olimpija in slovenske nogometne reprezentance, zato mi je zelo mar za njihove uspehe. Gospod Jani Möderndorfer in gospod Aleksander Čeferin naj raje svoje voditeljske sposobnosti dokažeta s pravilnim kadrovanjem in pridobivanjem takšnih sponzorjev, ki s svojim delovanjem ne dosegajo nasprotnega učinka, ki ga sicer dosega telesna aktivnost.« je povedal Jan Peloza, predsednik Evropske mladinske zveze za alkoholno politiko in Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija ter za konec dodal: »Mladi smo odločno proti brezglavemu pridobivanju finančnih sredstev na račun zdravja, reda in miru na športnih prireditvah, zato pozivamo Vlado RS in Državni zbor RS k uvedbi prepovedi sponzoriranja športnih klubov s strani alkoholne industrije. Če je slovenski alkoholni industriji tako mar za slovenske športne klube, naj v zameno ne zahtevajo oglaševanja, vsebovanja imen alkoholnih podjetij v imenih klubov in prodajo alkoholnih pijač na njihovih prireditvah!«


*   *   *   *   *

Za več informacij na temo sporočila za javnost se lahko obrnete na Mateja Koširja na elektronski naslov: info@institut-utrip.si ali prek telefona (031) 880-520.


Kontaktni podatki:

Inštitut za raziskave in razvoj »Utrip«
Trubarjeva cesta 13, 1290 Grosuplje
Pisarna: Vošnjakova ulica 1, 1000 Ljubljana
E-pošta: info@institut-utrip.si
Spletna stran mreže: www.preventivna-platforma.si

 

Komentarji

Ni komentarjev.

 

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Ste pozabili geslo za dostop?


Se še ne poznamo?

Registrirajte se zdaj

 

O avtorju

Preventivna platforma

Preventivna platforma Opolnomočenje NVO za kakovostno izvajanje preventivnih programov na področju preprečevanja zasvojenosti.

 

Arhiv novic in člankov

 
Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...
Strinjam se